Alex de Vries

Alex de Vries (Erica, 1957) begon zijn loopbaan als schrijver in 1975 met publicaties in het literaire tijdschrift In Foro dat hij met schoolvrienden Tom Ordelman, Karel Evers en Wilbert Cornelissen redigeerde. Van In Foro verschenen zes nummers.
In 1979 richtte hij met Arjen Kok en Rob Smolders het tweemaandelijks tijdschrift over eigentijdse kunst Metropolis M op waar hij vijf jaar aan verbonden bleef. Tussen 1984 en 1989 werkte hij voor het Shaffy Theater in Amsterdam en was redacteur van het maandelijkse Shaffy Bulletin. In de jaren negentig werkte hij voor de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en was in die tijd hoofdredacteur van het kwartaaltijdschrift De Kunsten. Van 1997 tot 2001 was hij directeur van de Academie voor Kunst en Vormgeving ‘s-Hertogenbosch. Hij publiceerde in dienstverband tal van tijdschriftartikelen en werkte als auteur mee aan catalogi, zelfstandige publicaties en monografieën over hedendaagse kunstenaars.
Vanaf 2001 werkt Alex de Vries samen met ontwerper en uitgever Jan Willem den Hartog in het bureau Stern / Den Hartog & De Vries waar Uitgeverij de Zwaluw een onderdeel van is. Hij schrijft in opdracht van zeer uiteenlopende opdrachtgevers (musea, presentatie-instellingen, galeries, festivals, onderwijsvoorzieningen, overheden et cetera). Hij is onder meer bekend van zijn teksten over werken uit de collectie voor de jaarlijkse agenda van Museum Boijmans van Beuningen. Ook is hij actief als adviseur voor fondsen, subsidieregelingen en kunstcommissies.

Als zelfstandig auteur bracht hij bij Uitgeverij De Zwaluw onder meer de volgende boeken uit:

Weten wat je ziet  [2022]
Sinds 2015 bezocht Alex de Vries voor het online kunstmagazine Mister Motley meer dan honderddertig kunstenaars in hun atelier om deze gesprekken vervolgens uit te werken tot een artikel. De basis voor ieder gesprek zijn twee ogenschijnlijke simpele vragen: Wat maak je en waarom? De antwoorden die Alex de afgelopen jaren op die vragen heeft gekregen in al die ateliers, zijn net zo veelzijdig als de kunstenaars die hij bezocht. En de antwoorden laten zien dat er niet één kunstwereld bestaat waar je als maker ‘in kan zitten’ of niet. Er is sprake van een groot aantal verschillende werelden en het is aan de kunstenaar om er een te vinden die past, of er een te scheppen zoals alleen kunstenaars dat kunnen. Voor dit boek heeft de redactie van Mister Motley dertig gesprekken geselecteerd. Fotografe Emilia Chinwe Brys maakte van de meeste deelnemende kunstenaars bijzondere portretten die in deze mooi verzorgde uitgave paginagroot zijn afgebeeld. Bovendien zijn van alle kunstenaars representatieve werken opgenomen.
Deelnemende kunstenaars: Guillaume Bijl, Carel Blotkamp, Chantal Breukers, Noor van der Brugge, Mirjam Bürer, Monika Dahlberg, Ada Dispa, Suzan Drummen, Anna Frydman, Kees Goudzwaard, Marten Hendriks, Ji-Min Huang, Sipke Huismans, Lotte van Lieshout, Mirna Limon, Janus Metsaars, Beth Namenwirth, Zaida Oenema, Thom Puckey, Jacobien de Rooij, Keiko Sato, Lisa Sebestikova, Roland Sohier, Shertise Solano, Lise Sore, Peter Struycken, Sanne Vaassen, Irma Witte, Peter Zegveld en Efrat Zehavi
Uitgeverij de Zwaluw i.s.m. Mister Motley

U kunt het hier bestellen.

Marten Hendriks Leven/Werk  [2018]
Deze uitgebreide monografie verscheen bij gelegenheid van de tentoonstelling Time Slip in Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam (2018). Marten Hendriks studeerde in 1963 af in de schilderkunst aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Hij brengt met uiteenlopende middelen en technieken zo levendig mogelijk werk tot stand dat nooit voltooid kan worden. Ieder beeld waaruit zijn kunstenaarschap bestaat, is een commentaar, herneming, verklaring of bevraging van alle andere beelden die hij heeft gemaakt. Ondanks de enorme variëteit is er sprake van een sterke samenhang.
Het boek bestaat uit twee delen van ieder 120 pagina’s op royaal formaat.

U kunt het hier bestellen.

La Maison Double  [2020]
Dit boek gaat over de jaarlijkse verblijven tussen 1997 en 2014 van de schrijver bij zijn goede vriend beeldend kunstenaar CWM Dolk (1949-2016) in diens huis in de Franse Corrèze dat La Maison Double wordt genoemd. Dit dagboek bestaat uit een eindeloze variatie van vergelijkbare gebeurtenissen en handelingen. Het zou vervelen als het niet zo onderhoudend was. Onbekommerde levenslust uit het eerste deel – Het Pernod Gebouw – maakt uiteindelijk plaats voor de onontkoombare eindigheid van het bestaan in het tweede deel – Stade de France – die in dit boek zijn gebundeld.

U kunt het hier bestellen.

Liefde voor La Lue  [2019]
La Lue is een kleinschalig boerderijcomplex annex artist-in-residence met drie huizen en een aantal schuren in de Franse Allier. Irma Witte, Henk van der Krabben en Jean van der Krabben houden er schapen, kippen en in het seizoen twee varkens. Irma en Henk zijn rond 2000 hier begonnen de gebouwen te renoveren. Al snel konden ze in het ene huis wonen en een ander als gîte verhuren. In het dorp Agonges, de gemeente waartoe La Lue behoort, hebben ze naast het dorpsplein een huizencomplex rond een binnenplaats opgeknapt en er drie gîtes ingericht. Hun zoon Jean werd in 2002 geboren en is net als zijn vader technisch aangelegd. Ze knappen oude auto’s op en Henk heeft in zijn Conservatoire La Lue een hele collectie automobielen en garagetoebehoren verzameld. Pronkstuk van hun bouwwerkzaamheden is “la Tour’, een smal, hoog huis van drie verdiepingen dat ze in de stijl van de streek zelf hebben opgetrokken en in 2009 hebben opgeleverd. Ook dat huis verhuren ze als gîte. Sinds 2016 verblijft Alex de Vries met enige regelmaat in La Tour. Tweemaal bracht hij er met zijn echtgenote Trudie Lute een vakantie door en twee keer verbleef hij er een maand om boeken te schrijven. Hij vatte een grote liefde op voor de rust, eenvoud en hartelijkheid van La Lue. In dit dagboek geeft hij daar blijk van.

U kunt het hier bestellen.

München Kroniek – Anna Frydman Tekent  [2020]
Sinds 2002 brengt Alex de Vries jaarlijks een bezoek aan zijn vrienden Anna en Tobias Frydman in München. Over het werk van beeldend kunstenaar Anna Frydman schreef hij sinds meerdere teksten en hij maakte een aantal tentoonstellingen met haar. De kroniek beschrijft de ontwikkeling van haar werk gedurende de periode 2000-2020 die culmineert in de door Anna georganiseerde groepstentoonstelling Faktor X – das Chromosom der Kunst voor het Künstlerverein im Haus der Kunst, waarvoor Alex als gastcurator elf Nederlandse kunstenaars uitnodigt.  Deze uitgave is uitverkocht.

 

De Brekebeen  [2021]
De poëziebundel De Brekebeen bevat 24 gedichten van Alex de Vries en 18 gouaches van kunstenaar Roland Sohier. De gedichten gaan over de littekens die de schrijver in de loop van zijn leven opliep die in de gouaches op plastische en speelse wijze in beeld worden gebracht.

U kunt het hier bestellen.

 

De Dierbaren  [2022]
‘De Dierbaren’ bevat 200 gedichten over mensen die Alex de Vries dierbaar zijn. Anna Frydman zag daarin overeenkomsten met de manier waarop zij als tekenaar mensen beziet. Ze stelde voor bij de gedichten tekeningen van haar hand te vinden. Uit haar oeuvre van de afgelopen twintig jaar koos ze werk dat op opmerkelijke wijze verbeeldt hoe de gedichten kunnen worden gelezen. Anna Frydman en Alex de Vries kennen elkaar sinds 2000 en hebben een intense vriendschap ontwikkeld die in dit boek wordt bevestigd.
Deze uitgave is uitverkocht.

Lotte in La Lue  [2023]
Het boekje gaat over de belevenissen van kunstenaar Lotte van Lieshout in La Lue als artist-in-residence en Alex de Vries tijdens een verblijf van vier weken in mei 2023 bij Irma Witte en Henk van der Krabben in de Franse Allier.

U kunt het hier bestellen.